zaterdag 7 maart 2009

Bangkok

Jongens en meisjes. Ik zit hier nu al een week en kwam tot de ontdekking dat ik nog helemaal geen update op mijn reisblog had gezet. Time flies when you're having fun.

Tsja, waar begin je. Eerste paar dagen waren redelijk verwarrend. Slecht slapen, jet-lag, de hitte is vermoeiend. Daarna begin je er een beetje aan te wennen.

Bangkok is een grote, chaotische, snikhete en drukke stad. Some love it, others hate it. Ik vind het best wel tof. Ik zit op dit moment op de Kho Sa road, voor de backpackers onder ons die ook in Thailand zijn geweest, wel bekend waarschijnlijk. Een best wel groot (loop)gebied met veel cafeetjes, restaurants, disco's, straatverkopers, tuk-tuk's, hostels en winkeltjes. En heel veel toeristen. Dit is de aankomst/vertrekhalte voor heel veel backpackers. Wel grappig, maar na vijf dagen heb ik nu wel zin om even verder te kijken.

Op een gegeven moment hoor je en zie je de taxichaffeurs die je perse mee willen slepen naar een ping-pong show (en nee, het is niet zo onschuldig als wat je denkt dat het is), stomdronken middelbare, Westerse mannen met hun jonge Thaise geliefden aan de arm en loslopende hoertjes niet meer. Dat moet je allemaal voor lief nemen.

Het adagium nooit met vreemden praten, gaat hier wel op. Vreemden in de zin van: een mannelijk Thai. Over het algemeen proberen ze je af te zetten, of iets te verkopen, of mee naar een winkel te slepen waar zij weer de eigenaar van kennen die je weer iets belachelijk duur's wilt aansmeren. Voor de mannen komt daar nog bij dat de Thaise vrouwtjes ook redelijk slinks kunnen zijn. Ze verleiden je, en voordat je het weet wordt je de volgende ochtend brak wakker met vijf boze "broers" naast je bed die behoorlijk wat geld afhandig willen maken. De verhalen die je hier hoort, zijn best wel grappig.

Vergeet je die Thai die de toeristen een hak willen zetten, en dat zijn er niet zoveel, dan kom je erachter dat ze heel gastvrij, aardig en behulpzaam zijn. Zo lang je het allemaal niet al te serieus neemt, is het goed.

Het is heel makkelijk om contact te maken met andere reizigers. Zo ben ik een aantal mede-backpackers tegen gekomen die grofweg hetzelfde als ik aan het doen zijn. Je praat eventjes met iemand, besluit een koffie te drinken en dan de stad in te trekken. De enige manier om dat een beetje te doen is via de lokale expressbootjes op de rivier of de metro (de bovengrondse versie heet de Skytrain). Het is namelijk zo propvol op de weg dat je met de taxi of bus constant in de file staat. Het is simpelweg niet te doen. Bangkok is best wel groot, dus ik heb na een weekje nog niet eens de helft gezien. De Grand Palace, Wat Pho, Lumphini-park, Siam Square, Nana-plaza (een "winkelcentrum" met bordelen, go-go bars en ladyboys) enzovoort, zijn een paar plekken waar ik heb rond kunnen neuzen.


Genoeg te doen, dus. Zit voor mijn gevoel nu al weer veel te lang achter de computer. Wordt weer tijd om op te stappen. Over een paar uur ga ik met een Britse meid die ik hier ben tegen gekomen naar het noorden, naar de voormalige hoofdstad van Thailand, Ayutthaya. Vanuit daar denk ik er over om verder de binnenlanden in te trekken. Maar pin me daar niet op vast. ;)


Om niet al teveel woorden vuil te maken, heb ik ook ter vermaak wat fotootjes online gezet.

Sjek het hier: http://picasaweb.google.com/stephanmeijerhof/TheGreatEscape

Tot snel!

2 opmerkingen:

  1. Hello there, Mr. Traveler. Great to read your story ( even though in Dutch :) Nice to see you at those nice places we also went to.
    I am happy you enjoy it and I am looking forward to read all the stories to come.

    Have un, lots of kisses and take care!
    xxxxx
    Elena

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Steef,
    Eerste ervaringen in the pocket, zorg maar dat je grote zakken hebt! ;)
    Enjoy!

    x Steef

    BeantwoordenVerwijderen